Oskola utca, Belvárosi híd, Vértó, Lapos és Sárga – ezeket újítaná fel mostanában a város

Elfogadták Szeged 2021-es költségvetését, amely a rendkívüli vírushelyzet és a városháza által emlegetett kormányzati forráselvonások ellenére idén majd 84,4 milliárd forint lett, ami a tavalyinál valamivel több. Szemléztük a várható beruházásokat: fejlesztve lesz a Sárga és a Lapos, “autómentesedik” az Oskola utca, épül a Science Park úthálózata, a Széchenyi tér is megújulhat.

Mint köztudott, tavaly nyáron volt ebből ügy, amikor a szegedi Fidesz szerint a szegedi önkormányzat megszüntette az összes szabadstrandot a Tiszánál, míg a szegedi önkormányzat szerint nem is, mert a Partfürdőn van, csak a vízminőség miatt nem lehetett megnyitni, amit a vízügy szabályoz. Emellett nyilván a folyó vízszintje, sodrása, illetve a Maros-Tisza találkozása sem segíti a helyzetet. Most azonban a költségvetésben megjelent egy olyan 30 millió forintos tétel, amely Szabadstrandok kialakítása (Sárga, Lapos) néven szerepel, így ha a pandémiás és a vízügyi helyzet engedi, újra hódolhatunk eme szenvedélyünknek méltó körülmények között. Ugyanakkor Német Ferenc fideszes politikus szerint a Kisfaludy strandfejlesztési konstrukció negyedik ütemében összesen 3 milliárd forintot osztottak szét azon szabadstrandok üzemeltetői között, amelyek 2020-ban rendelkeztek érvényes működési engedéllyel, így értelemszerűen a város ettől elesett.

Nagyobb volumenű és igen fontos beruházás lesz az ELI lézerközpont körüli Science Park infrastruktúrájának építése, azaz közlekedési kapcsolatainak javítása, ami már régóta esedékes. Erre a költségvetésből bő 3,2 milliárd forint jut. Ez a közelben majdan megvalósuló Pick-gyár megközelítését is segíti, de főként a Science Parkba betelepülni kívánó vállalatoknak lesz vonzó. Idén esedékes a Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden projekt második üteme, ami többek között magában foglalja az Oskola utca forgalomcsillapítását és fásítását a Somogyi utca mintájára, valamint a Belvárosi híd szegedi hídfőjének biciklisbarátabbá tételét is, erre 1,12 milliárd forintot szánnak, a kivitelezési közbeszerzés már ki lett írva nemrég.

A majdani ELI Business Heaven projekthez is elengedhetetlen a Science Park infrastruktúrájának fejlesztése. Fotó: STG Innovations

Mindezekkel együtt összesen 8,9 milliárd forint jut városszerte infrastrukturális beruházásokra, azaz út- és kerékpárút-építésekre, csatornahálózat-fejlesztésekre. Az útalap azonban az 1 milliárd helyett idén mindössze 500 millió forint lesz, mivel a gépjárműadó önkormányzatot érintő részének elvonása ugyanennyi volt, így ez kiesik. A Parkoló Alapból így is jut 22 db elektromos gépjármű-töltőhely létesítésére 43,8 millió forint értékben.

A kormányzati kezelésű, kisebb részt EU-s pénzekkel gazdálkodó Modern Városok Program keretében három beruházás valósulna meg. Ezek közül az imént elkészült Tiszavirág Sportuszoda a legnagyobb tétel, amelyre idén irányozták elő a maradék 7,5 milliárd forintot, ennek üzemeltetésére is elkülönítettek már 400 milliót. Információink szerint úgy tűnik, hogy lesz pénz a Széchenyi tér nagy vitát kiváltott rekonstrukciójára, így itt a Széchenyi tér II. világháború előtti arculatának helyreállításanéven futó, építkezés előtti előkészítésre irányoztak elő durván 38,7 millió forintot, valamint a gyalogos-kerékpáros híd tanulmányterveire is jut 17,45 millió, azonban ennek megépítése még jóval odébb van, a részletekről ebben a cikkben számoltunk be.

Teljesen átszabták a Széchenyi tér terveit, itt vannak a legújabb látványtervek
A Széchenyi tér felújításának látványterve. Fotó: Fontos Mérnök Stúdió

A városi közterületekre is jutnak források, az Országos Görpark Program pályázatánál a Ligetben kerül majd kialakításra extrém sportok számára méltó pálya, erre 60 millió forint önrészt irányoztak elő. A Zöld város kialakítása Vértó és Környékénnevű beruházásra 653 millió forint jut, amely a tavaly átadott rekortánpálya után a teljes Vértó felújítását jelenti, melynek kivitelezése előreláthatólag 2021 nyarán kezdődik. Két érdekes tételre is rábukkantunk: az egyik a 10 millió forintos Tisza belvárosi szakaszának rekonstrukciója, a másik a 42,7 millió forintos „Közterület fejlesztés az Izabella hídnál” című tétel, amelyekről nincs pontos információnk, de ez utóbbinál a tram-train üzem megkezdése, illetve a Szegedi Vasutas Sportegyesület (SZVSE) nemzetközi versenyek rendezésére alkalmas atlétikai pályájának megépülte állhat a háttérben.

Az igen leromlott állagú Belvárosi híd felújításának tervezésére is jut idén 10,88 millió, míg kisebb állagjavításokra 2,9 millió forint. Továbbá a Polgármesteri Hivatal Szürke házának felújítása is napirenden van, ennek tervezésére különítettek el 7,69 millió forintot. Idén is folytatódik a közintézmények megújítása: 4,8 milliárd forintból bölcsődék, óvodák, iskolák épületeit korszerűsítik.

 

Nyitókép: Szűcs Dániel / Szegeder