Szabadkai út: miért nem oldja meg a MÁV az átjáró évtizedek óta súlyosbodó problémáját?

Van-e terv arra, hogy a kecskési vasúti átjáró áteresztőképességét a közúti forgalomnak adott tilos jelzés idejének rövidítésével javítsák? Ha még nem készült, lesz-e ilyen tanulmány? Vizsgálta-e valaha a vasút a biztosítórendszer átalakításának lehetőségét ezen a szakaszon? Van-e adat arra, hogy az átbocsátó-képességet mekkora költséggel lehet növelni, és ez a költség hogyan aránylik egy alul- illetve felüljáró költségéhez? Ezeket e kérdéseket tettük fel a vasút sajtóosztályának.

Az autóforgalom növekedésével arányban súlyosbodó probléma, hogy Szeged belterületén a szabadkai, békéscsabai és budapesti vasúti vonalak közös szakaszán a szintbeli kereszteződéseknek gyenge áteresztő képessége. Mi a kecskési (Szabadkai út) árjárót teszteltük, de hasonló a helyzet a klebelsberginél is.

A tapasztalat szerint a Szeged fejállomás felé tartó szerelvények érkezése előtt tolerálható, észszerű idővel zár a jelzőberendezés, és azok áthaladása után szinte azonnal nyit. Viszont a Szeged állomás felől érkező szerelvények érkezése előtt már kb. 3-5 perccel lezár a jelző, így legjobb esetben is 4-5 percig tart zárva az átjáró. Hétköznap reggel 6 és 8 óra között eléri a kilométeres hosszt, és a röszkei Y-elágazáson is túl ér a várakozó autók sora.

Számításunk szerint egy átlagos (csütörtöki) napon 35 vonatpár halad át ezen a szakaszon, ez napi 70 vonat, plusz a tehervonatok. Mivel belátható időn belül nem számítunk arra, hogy a szintbeli kereszteződést alul- vagy felüljáróval váltsák ki, józan paraszti eszünk azt súgja, egyszerű és látványos eredményt hozna, ha rövidebb ideig tartanák zárva sorompót akkor is, amikor Szeged nagyállomás felől érkezik szerelvény. Gyors fejszámolásunk eredménye: 35 x 3 perc az napi 105 perc nyereség lenne. Egy átlagos napon legalább bő másfél órával kevesebbet ácsorogna a forgalom a Pick-gyártól Kecskés közepéig/végéig.

A vasút sajtóosztálya válaszában azt írja, hogy a „Szeged rendező pályaudvaron üzemelő fény és félsorompó biztosítja a Kecskés telepi vasúti átjárót”. Tehát a kecskési átjáró még állomási pályaszakasz, attól északra már nyílt a pályaszakasz kezdődik. Tájékoztatásuk szerint a fény- és félsorompó vasúti vezérlése a nyílt vonal felől (Bp., Békéscsaba, Szabadka) automatikus, a vonat vezérli azt, tehát a 700-1400 méter távolságban elhelyezett vonatérzékelési pontokon áthaladó vonatok zárják le a fénysorompót. Ebből az irányból érkező vonat esetében általában nincs hosszú várakozás, az legtöbbször csak másfél perc.

A szóban forgó szintbeli kereszteződés, baloldat Kecskéssel, jobboldalt Móravárossal. Fotó: Google Maps

A válasz izgalmasabb részét szó szerint idézzük: a „Szeged állomásról induló vonat esetében a közúti közlekedők biztonsága érdekében már a nagyállomásról való indítás után lezáródik a sorompó. Ebben az esetben a legjobb forgalomszervezés ellenére is előfordulhatnak várakozások. Szegedről induló vonatok esetében 3-4 perc a várakozási idő.

6 és 8 óra között átlagosan 11 személyvonat és 1 tehervonat közlekedik, emiatt a legforgalmasabb 6:35-6:50 és 7:35-7:50 közötti időszakban 2-3 percig van nyitva a sorompó a vonatok között. Aluljáró vagy felüljáró építése, illetve a biztosítóberendezés korszerűsítése aránytalanul nagy költségekkel jár, emiatt jelenleg a MÁV nem számol ezekkel a megoldásokkal. A sorompó lecsukásának idejét forgalomszervezéssel próbáljuk csökkenteni.”

Lefordítva és összefoglalva az állami sajtóosztályok elmaszatolós nyelvezetét: nem számíthatunk rá, hogy a kecskési átjáróban a biztosítórendszer átalakításával, átépítésével, vagy ésszerűbb vezérlésével a jövőben javítani tervezik az áteresztőképességet.

A készülő cikk eddigi részét megküldtük a városfejlesztési alpolgármesternek és a városrész képviselőjének. Nagy Sándor azt írta, a „jelenleg folyó tervezési munkák kapcsán (Szeged-Szabadka kapcsolat tanulmány, Szeged-Kiskunfélegyháza tervezése) minden alkalommal elmondtuk, hogy a fejlesztések során szükségesnek tartjuk a külön szintű keresztezés megvalósítását”. Simon-Fiala Donát képviselő tudomása szerint „volt már valamilyen egyeztetés még az előző ciklus alatt”, de annak részleteit nem ismeri, véleménye szerint „a MÁV-nál pattog a labda”.

 

Nyitókép: illusztráció. Fotó: MÁV-START