Szeged pályázata is nyert, jöhetnek az önjáró trolik és az elektromos buszok

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által küldött közleményből kiderült, hogy bár sokkal több pályázat érkezett be hozzájuk, mint az eredeti keretösszeg, ennek ellenére az összes győzött, azaz pozitív elbírálásban részesült, köztük a szegediek is.

A Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv részeként, 2020 novemberében elindított pályázati felhívás keretében önkormányzatok és közlekedési közszolgáltatók, illetve ezek konzorciumai nyújthattak be pályázatot önjáró trolibuszok, elektromos autóbuszok beszerzésére, valamint töltőinfrastruktúra kialakításának támogatására az Innovációs és Technológiai Minisztérium által felügyelt Zöld Busz Projektirodához.

Arról már korábban beszámoltunk, hogy a kormány Zöld Busz Programjának május 31-én zárult első pályázati eljárásában 11 pályázó, köztük Szeged nyújtott be támogatási kérelmet lokálisan zéró emissziós autóbuszok (akkumulátoros villanybuszok vagy önjáró trolibuszok) beszerzéséhez, illetve a hozzájuk kapcsolódó töltőinfrastruktúra kiépítéséhez.

Szeged négy szóló — a pályázat rögzíti, hogy csak ilyet lehet —, önjáró trolibuszt és további nyolc akkumulátoros villanybuszt is vásárolna, amelyekről a Volánbusz nyújtott be pályázatot, erről korábban is írtunk már. A járművek megvásárlására vonatkozó közbeszerzési eljárást a többi pályázóval szemben azonban az SZKT még nem indította meg, vélhetően azért, hogy megvárják támogatási igényének kedvező elbírálását, amely most megtörtént:

Megszületett a döntés a Zöld Busz Program első, elektromos meghajtású buszok beszerzésére és a kapcsolódó infrastruktúra kiépítésére benyújtott pályázatairól, így hamarosan az eddigi legnagyobb elektromos autóbusz-beszerzés valósulhat meg Magyarországon – jelentette be Steiner Attila körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár.

A nagy érdeklődésnek köszönhetően a benyújtott pályázatok igénye jelentősen meghaladta az eredetileg tervezett 4,2 milliárd forintos keretösszeget, így a Zöld Busz Program Projektirányító Bizottság az elérhető támogatás növeléséről döntött és jóváhagyta a beérkezett, összesen 18,37 milliárd forintnyi igényt – emelte ki az államtitkár.

A kedvezményezett városok és közszolgáltatók részére a támogatási szerződések megkötése és a támogatási összegek kifizetése augusztusban megkezdődik, így 123 elektromos autóbusz és 4 önjáró trolibusz beszerzése – ez utóbbi négyet ugye Szeged pályázta meg – történhet meg a közeljövőben. Emellett hamarosan új pályázat nyílik, amely a Zöld Busz Program még több városra való kiterjesztésére biztosít lehetőséget.

 

Nyitóképünk csak illusztráció. Fotó: Daimler Buses