Új bringás kalandpálya: ezúttal az Algyői útnál megy a szívatás

Még júniusban írtunk egy cikket a Petőfi Sándor sugárút félresikerült feltúrásairól Kipróbáltuk Szeged első extrém kerékpáros akadálypályáját címmel. Ez a cikk akkor azért született meg, mert mindenféle előjelzések nélkül több helyen feldúrták a bringautat, többszörösen megnehezítve ezzel a közlekedést. Olyan is volt, ahol egy nagyon keskeny vashídra terelték egyszerre a kétirányú kerékpáros forgalmat és a gyalogosokat is, balesetveszélyes helyzetet teremtve. Ezúttal az Algyői úton van hasonló tenyérbe-arcot-temetős érthetetlenség, melyre a Magyar Kerékpárosklub szegedi szervezete már egy hónapja próbálja felhívni az illetékesek figyelmét, sikertelenül.

A helyzet a következő: épül ugyebár az új jelzőlámpás csomópont az Algyői úton, erről mi is írtunk már többször. Július 27-én megjelent cikkünkben mi is közvetítettük a projektet koordináló Szeged Pólus Nonprofit Kft. közleményét, melyben azt írták, hogy „a kerékpárosok a csomópont átépítésének ideje alatt nem használhatják a szervizutat a Délceg és a Balatoni utca között. Ezt a szakaszt a Délceg utca–Balatoni utca, illetve Balatoni utca–Délceg utca útvonalon kerülhetik el”. Arról a szervizútról van szó, ami a főútvonal mellet fut, és amelyre a Szegedről kifelé haladó autósokat terelték eddig az építkezés miatt. Itt azonban több probléma is felmerül a bringás szervezet szerint. Ezek a következők:

1. Több helyen ki van táblázva kétirányú kerékpáros forgalomra figyelmeztetve a szervizút, holott az egyirányú. Így:

Nem kifejezetten veszélyes, csak nincs értelme. Fotó: Magyar Kerékpárosklub Szeged / Facebook

2. A javasolt kerékpáros kerülőutat nem lehet szabályosan megközelíteni a város felé haladva, ahhoz ugyanis 120 métert kellene menni a Pilisi utca és a Balatoni utca között a szervizúton, ami már ezen a szakaszon is egyirányú annak ellenére, hogy a közleményben azt írták, hogy csak a Balatoni utcától lesz az. Lehet persze a változékony minőségű járdán haladni, de ez egy ennyi ideig tartó felújításnál nem kellene, hogy opció legyen. És nem is az hivatalosan.

Itt kellene tovább menni biciklivel a következő sarokig, ahol kezdődik a hivatalosan megjelölt, majd a sajtónak is kiküldött kerülőút. Fotó: Magyar Kerékpárosklub Szeged / Facebook

3. Aki leküzdötte a jogi akadályt, és az egyirányú utca-tábla ellenére továbbment, fizikailag is ellehetetlenítve érezheti magát, ugyanis amikor a terelőútvonalként megjelölt Balatoni utcára kanyarodna balra, ezzel szembesül:

Ha bringásunk a megállás nélkül érkező autókonvojon át is verekszi magát (miközben ugye teljes mértékben szabálytalan, amit tesz), valahogyan a kordonon kell átmásznia. Fotó: Magyar Kerékpárosklub Szeged / Facebook

4. Miután végigszabálytalankodtuk magunkat a fentieken, a Balatoni utcán már büszke, törvénytisztelő állampolgárként kerekezhetünk, majd az első kereszteződésben a Szeged Pólus által hivatalosan kiadott kerülőútvonal szerint jobbra fordulunk a Délceg utcára. Tekerhetünk is tovább nyugodtan a Délceg utcán, majd mindössze egy kereszteződéssel később kiderül, hogy az utca folytatása egyirányúsítva lett, és hogy hogy nem, kerékpárral sem járható mindkét irányba:

Fotó: Magyar Kerékpárosklub Szeged / Facebook

Erre a problémacsokorra Csüllög Imre, a Magyar Kerékpárosklub szegedi szervezetének vezetője először augusztus elején próbálta meg felhívni a Szeged Pólus figyelmét levélben, onnan válaszként azonban csak annyi érkezett, hogy a sajtóban megjelent útvonal mindössze egy lehetséges kerülőút, ami szerintük a leglogikusabb, illetve hogy minden kerékpáros annak megfelelően tud alternatív útvonalakat választani, hogy éppen Új-Petőfitelep vagy a Belváros felé közlekedik.

Ha megnézzük, hogy mely útvonalon mennyit kell tekerni, a következők jönnek ki:

  • egyenesen, semmivel sem törődve, szabálytalanul végigmenve a szervizúton: 450 méter;
  • a használhatatlan terelőútvonalon, amit a Szeged Pólus javasol: 600 méter;
  • a legrövidebb útvonalon, ahol szabályosan lehet közlekedni: 800 méter.

Csüllög ezután írta le részletesebben a problémát (amit mi is megtettünk fentebb), hogy azért mégiscsak arról van szó, hogy a Pólus javasolt egy útvonalat, ez eljutott több sajtóorgánum hasábjain keresztül az emberekhez, ez az útvonal azonban fizikai és jogi akadályok miatt sem használható. Erre válasz nem érkezett, ahogyan két héttel később küldött újabb levelére sem.

A szegedi kerékpárosokat képviselő civil szerveződés szerint elengedő volna kétirányúsítani a szervizutat, ott ugyanis elférnének a kerékpárosok is, főleg most, hogy a szervizúton már nincs akkora forgalom, hiszen az újra a 47-esen megy. „Miközben közel egy hónapja szívatják bringás főidényben a fontos kerékpáros gerincútvonalon közlekedőket, mi háromszor írtunk a beruházást lebonyolító Szeged Pólusnak (másolatban több önkormányzati munkatársnak), hogy a legrövidebb kerülőutat, amit a sajtóban is javasoltak, tegyék járhatóvá, és a jogszabályoknak megfelelően táblázzák ki, de csak egy cinikus, lekoptatós választ kaptunk, aminek a lényege, hogy a biciklisek úgyis arra mennek, amerre akar akarnak. Intézkedés nem történt” – írta a szervezet szombati posztjában.

Az üggyel kapcsolatban még a hétvégén kerestük a Szeged Pólust is, egyelőre nem reagáltak.

 

Nyitókép: Magyar Kerékpárosklub Szeged / Facebook