Vasúti megállót kap a Népliget

Az új vasútállomás legfőbb funkciója az lesz, hogy a Tatabánya, Székesfehérvár, Pusztaszabolcs vagy éppen Gyömrő, Pécel irányából érkező elővárosi vonatok utasai elérhessék az M3-as metrót az Ecseri úti állomáson és a népligeti Volánbusz-pályaudvart, ahonnan a szegedi buszjáratok is indulnak indultak (illetve a telekocsik is, bár ez minden bizonnyal nem játszott szerepet a létesítés fontosságában).

Az előzetes terveket a Vitézy Dávid-vezette Budapest Fejlesztési Központ és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. három építészirodától is bekérte, ezek közül választották ki a győztes tervet. A döntés értelmében a Főmterv, mint a vasútvonal ezen szakaszának tervezője irányításával a Paragram Studió és a SporaArchitects építészirodák tervezik meg az új budapesti vasúti megállót.

A NIF közleményében arról ír, hogy a most kezdődő építészeti tervezés során igényesen kell megoldani a helyszín adottságaiból következő kihívást és védett, kényelmes átszállási útvonalat biztosítani a vasút és a metróállomás között az utasoknak. A cél, hogy minél rövidebben, minél kellemesebb körülmények között, egy fedett sétányon tudjanak átszállni vonatról metróra az utasok.

Ezt szolgálja, hogy a 3-as metró felújítása során az Ecseri út állomásnak készül egy új kijárata a belvároshoz közelebbi végén az Üllői úti mentén, és a vasúti megálló elhelyezése is erre keresi a megoldást: a peronok az Üllői úttól északkeletre helyezkednek el, északkeleti végükről közelíthető meg a metróhoz és a 3-as villamoshoz vezető sétány, és itt lesz a helyi buszok megállója is. Ez a kapcsolat kiszolgálja a Bihari utcai és a József Attila lakótelepeket is. A sétány folytatása a vasút túloldalán egyben a Népliget új, déli kapuja is lesz. Ugyanakkor a peronok másik, délnyugati végén is lesz lejárat, erre lehet eljutni majd az új, sportcsarnokba és a Népliget melletti buszpályaudvarhoz.

Fotó: NIF Zrt.

A beadott pályaművek közül 2020 végén döntöttek és választották ki a továbbtervezésre alkalmas diszpozíciós tervet. A döntésben a Vitézy vezetésével működő Déli Körvasút Operatív Irányító Testület döntött, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a NIF Zrt. és a MÁV részvételével, Budapest főépítészének egyetértésével. A kiválasztott, a 4-es metró állomásainak tervezésében is referenciát szerzett Sporaarchitects a Főmterv és a Paragram irányítása mellett az építési engedélyezési tervek elkészítésére is lehetőséget és megbízást kap. A feladat nemcsak a vasúti megállóra terjed ki, hanem az annak megközelítését segítő közterületekre is, figyelembe véve a ferencvárosi és kőbányai fejlesztési terveket is.

A körvasút bővítése az utóbbi száz év legjelentősebb fővárosi vasúti fejlesztése a NIF szerint: Kelenföld és Ferencváros állomások között harmadik, egyes szakaszokon negyedik vágány is épül. A beruházással a kormány, a Budapest Fejlesztési Központ és a NIF Zrt. célja, hogy az elővárosi vonatok a budai agglomeráció három régiójából – a tatabányai, a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi vonalról – a főváros belső területeit érintve Pesten a hatvani, az újszászi és a ceglédi vonalakon folytathassák útjukat, ezzel összekötve az agglomeráció pesti és budai oldalát, Budapest külső és belső kerületeit.

A beruházások lezárultával a Kelenföld és Népliget közötti szakaszon a jelenleginél háromszor sűrűbben, tízpercenként követhetik egymást az elővárosi vonatok, ezzel növelve az agglomeráció és a főváros közötti közösségi közlekedési kapacitást, sok ingázó számára versenyképes alternatívát nyújtva az autózással szemben. A fejlesztés új átszállási pontokat hoz létre, ezzel nemcsak a város és elővárosok közötti, de a Budapesten belüli összeköttetéseket is erősítve. A Közvágóhídnál és Újbudán, a Nádorkertnél létesítendő megállók engedélyezési tervei már elkészültek, a Népliget állomás tervei a most elfogadott  építészeti koncepció szerint készülhetnek el 2021 során.

Fotó: NIF Zrt.

A vonal három új megállója városi léptékű, egyedi építészeti karakterű állomásként jelenik majd meg környezetében az ígéretek szerint; időjárás elleni védelemmel, szolgáltatásokkal, akadálymentes megközelítési útvonalakkal és rendezett előterekkel. A budai oldalon, az Infoparknál létesülő Nádorkert megálló a rohamosan fejlődő városrészt szolgálja ki, itt lehet majd átszállni a rakparton meghosszabbítandó budai fonódó villamosra is. A leendő Közvágóhíd megálló a környező irodai és lakózónák kiszolgálásán túl a villamosokkal és a H6-os és H7-es hévekkel, vagyis a távlati M5-ös metróval hoz létre átszállási kapcsolatot.

A Déli Körvasút fejlesztése a Déli összekötő vasúti híd átépítésével kezdődött a NIF Zrt. beruházásában. A régi két felszerkezet helyett három teljesen új épül 425 tonnás acélszerkezeti elemek beemelésével a Dunáról. Az első hídszerkezet már több mint félig elkészült. A vasúti pálya bővítése, a három új megálló, valamint egy Ferencváros állomás kapacitását növelő projekt tervezési fázisnál tart, részben már kivitelezési tender is folyik. A ferencvárosi kapacitásbővítés keretében a délről érkező sínek felett készül egy vasúti híd, hogy a kelet-nyugati elővárosi vonatforgalom külön szintben keresztezze a délről Budára tartó szerelvényeket, elsősorban tehervonatokat.