Aláírták: a szerb oldalon is indulhat a Szeged-Szabadka vasútvonal felújítása

Ez még nem a tram-train, hanem a nagyvasúti pálya, amin majd az is fog haladni. A magyar oldalon már tavaly aláírták a szerződéseket, míg a szerb oldalon erre most került sor. Jelen állás szerint 2022 szeptemberére ígérik azt, hogy vonatozhatunk Szabadkára.

Írtuk még tavaly, hogy nyertest hirdettek a 2020 januárjában, a röszkei vasútvonal felújítására kiírt pályázatra. A dokumentumok szerint mintegy 45 milliárd forintból lenne átépítve az igen elhanyagolt szakasz, a nyertes kivitelező a budapesti székhelyű V-Híd Építő Zártkörűen Működő Részvénytársaság, amely Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozik. Az összeg azért is érdekes, ugyanis fordítottan arányos a szerbiai szakasszal: a teljes vonal körülbelül kétharmada a határon túli rész, eközben kétharmaddal olcsóbb a magyarnál, azaz 30 milliárdért (87,6 millió euró) vállalták a munkákat.

„Amikor befejeződik a korszerűsítés és a felújítás, akkor ez lesz az egyik legmodernebb villamosított európai vasúti szakasz, amelyen a vonatok 120 kilométer per órás sebességgel közlekednek, a legkorszerűbb kísérőfelszereléssel, valamint jelző- és biztonsági rendszerekkel. Tervezik továbbá a megállók egyes épületeinek felújítását is, így Palicson, Királyhalmon és Horgoson, mint ahogyan a Vámraktár és a Hajdújáráson lévő megállóknál is, de megújul 13 közúti átkelő is” – mondta Tomislav Momirović, közlekedési miniszter az aláíró ceremónián, amelyről a PannonRTV számolt be.

Hasonlóan optimistán nyilatkozott Pásztor István, a Vajdasági Magyar Szövetség elnöke is Facebook-bejegyzésében, egyenesen „Dream Railway” projektnek nevezve azt. Elmondta, hogy a munkálatok határideje 14 hónap, az előkészitő munkálatok pedig mindössze pár nap múlva elkezdődnek. Mint fogalmazott: „Jövő szeptembertől emberi számítás szerint negyven perc alatt oda lehet érni Szabadkáról Szegedre, vagy fordítva, és útközben is fel lehet szállni. Ez azért fontos, mert lehetőséget teremt arra, hogy Királyhalmon, vagy Hajdújáráson, vagy Horgoson lehessen élni, és máshol dolgozni”. Reményét fejezte ki aziránt, hogy belátható időn belül folytatni lehet a felújítási munkákat Szabadkától Bajáig, a tervek már arra is jóformán készek.

Tulajdonképpen a környezetvédelmi engedélyek miatt már 2022 nyaráig be kéne fejezni a projektet a hazai oldalon is. A magyar szakaszon többek között átépítik és magasperonnal, esőbeállóval látják el Röszke állomást, Szeged-Szentmihály “új” vasúti megállót kap, valamint áttelepítik Szeged-Rendezőn a központi forgalomirányító állomást (KÖFI). Elég drága, de modern, úgynevezett ETCS L2 típusú biztosítóberendezést is terveznek beépíteni, ami akár nemzetközi viszonylatban közlekedő, egységes európai szabványú mozdonyokat, azaz tehervonatokat is tudna “fogadni”. Egyelőre csak 120 km/h lesz a maximális engedélyezett sebesség, kivéve Szeged-Rendezőtől, ahonnan 2,1 kilométeren át mindössze 80 km/h, de a vonalat villamosítják.