Nyertest hirdettek a közbeszerzésen, 45 milliárdból épülhet újjá a Szeged-Szabadka vasútvonal magyarországi szakasza

Nyertest hirdettek az idén januárban a röszkei vasútvonal felújítására kiírt pályázatra. A dokumentumok szerint mintegy 45 milliárd forintból lenne átépítve az igen elhanyagolt szakasz, a nyertes kivitelező a budapesti székhelyű V-Híd Építő Zártkörűen Működő Részvénytársaság.

Már 2015 óta nem közlekedik vonat Szeged és Röszke között, mivel a menekültügyi helyzet miatt a Szabadka felé tartó vonal el lett vágva a határkerítéssel. Az igen kalandos, mém-alapanyagnak sem utolsó szögesdrótos tehervagon volt az utolsó vonatszerű képződmény rajta 2016-ban, de a korábban megszűnt személyszállítás miatt a felújítás sem okoz különösebb fennakadást. Többször is beszámoltunk a tervezett felújítás mérföldköveiről: legutóbb 2020 januárjában, amikor a MÁV Zrt. feltételes közbeszerzési eljárást írt ki a vonal felújításának tervezési és kivitelezési munkáira.

Ez most érte el azt a szakaszt, amikoris a budapesti székhelyű V-Híd Építő Zrt. legolcsóbb, egészen pontosan 44.870.105.237 forintos nyertes ajánlatára lett költségvetési keret, így információink szerint 2021 januárjában elkezdődhet a felújítás. Ezt 2022 nyarára mindenképp be kell fejezni, hiszen már korábban is rendelkezett építési engedéllyel a vasútvonal, ez ekkorra járna le. Alapvetően a Szeged-Hódmezővásárhely vonal felújítása után felmerül a kérdés, hogy ezt vajon tudják-e tartani, de itt azért nem lesz talán annyi munka, illetve rövidebb is a szakasz.

Egészen pontosan 12 kilométer és 825 méter vágányt kell építeni a meglévő elbontása után. A pálya bár marad egyvágányú, végig villamosítva lesz, ellentétben a békéscsabai vonallal. Nagy részén úgynevezett 60-as rendszerű sín (kb. 60 kilogramm méterenként) lesz, ami drágább, de nagyobb tengelyterhelést is elvisel a várható tehervonatok miatt, egyébként kis részben 54-es sín kerül beépítésre. Lesz még beépítve valamennyi zajvédő fal is, kisebb hidakat és átereszeket (víz és vasút keresztezése) is átépítenek. Közműveket, utakat, transzformátorokat is fejlesztenek a vonal mentén.

Régen járt Röszkén vasút. Fotó: Vörös Attila / IHO

Ezen kívül még átépítik és magasperonnal, esőbeállóval látják el Röszke állomást, Szeged-Szentmihály “új” vasúti megállót kap, valamint áttelepítik Szeged-Rendezőn a központi forgalomirányító állomást (KÖFI). Elég drága, de modern, úgynevezett ETCS L2 típusú biztosítóberendezést is terveznek beépíteni, ami akár nemzetközi viszonylatban közlekedő, egységes európai szabványú mozdonyokat, azaz tehervonatokat is tudna “fogadni”, illetve képes lehetne a pályát feltolni 160 km/h sebességre is. Egyelőre csak 120 km/h lesz a maximális engedélyezett sebesség, kivéve Szeged-Rendezőtől, ahonnan 2,1 kilométeren át mindössze 80 km/h.

Érdekesség még, hogy van úgynevezett opciós mennyiség is, tehát olyan feladatok, amik nem biztos, hogy megépülnek. Ezeket a megrendelő (MÁV) a kivitelezési szerződés aláírása után 4 hónapig kérheti a kivitelezőtől, kérdés ez beleértendő-e a majd 45 milliárdos tételbe. Ezekből kettő is van: az egyik egy 1,8 kilométeres deltavágány építése és összekötés a budapesti vonallal. Ez azt jelentené, hogy a vonatok Röszke felől Szeged elkerülésével egyből rá tudnának fordulni Budapest irányába, ami különösen a tehervonatoknak lenne előny. A másik pedig a vasútvonal és az 5-ös számú főút keresztezésénél egy felüljáró átépítése Szeged-Szentimhály és Kecskés között.