MÁV-vezető: 2 óra 7 perc lesz az út Szegedre

Csak akkor lesz versenyképes és vonzó a vasúti és a buszközlekedés, ha üzembiztosan, hamarabb, és olcsóbban viszi el az utasokat, mint ha egyénileg utaznának – mondta Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója az InfoRádió Aréna című műsorában, amit a Portfólió szemlézett.

A MÁV-vezér elmondása szerint a távolsági forgalom 90%-kal esett vissza a vasút hálózatán, Budapest környékén pedig 80-nal. Májusra ez azonban javult, akkor “mindössze” 20-25%-kal volt kevesebb az utas. A társaságot óriási, közel 16 milliárd forintos kiesés érte a vírus miatt.

Homolya beszélt arról is, hogy július 15-től a MÁV Zrt. gyakorolja a tulajdonosi jogokat a Volánbusz Zrt. felett. Szerinte a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy most még közelebb van a két cég irányítása, és ezzel feladatot is kaptak arra, hogy vizsgálják meg, az integráció hogyan tud végbemenni, hogyan tudnak hatékonyabban működni.

„Az utas a legelső, keressük a szinergiákat, gondolok itt a forgalomirányításra, az utastájékoztatásra, a jegyértékesítésre, a menetrend-összeállításra. Erre a feladatra szeptemberig kaptunk határidőt” – fogalmazott Homolya.

Elmondása szerint két lehetséges út áll a MÁV-Volánbusz duó előtt: vagy holdingban működnek együtt, egymás mellett (ilyen rendszer van Ausztriában, Németországban és Olaszországban is), vagy vertikálisan integrált vállalatok lesznek, és úgymond leányvállalata lesz a Volánbusz a MÁV-nak.

Homolya Róbert beszélt arról is, hogy 2022-re 400-500 kilométeres vonalszakaszon tudnak majd 160 km/h-val menni a vonatok, szerinte ezeken a viszonylatokon a leggyorsabb bejutási mód a vasút lesz.

„Olyan eljutási időket tudunk majd garantálni, hogy Budapest–Debrecen 2 óra 2 perc, Szolnok 1 óra 5 perc, Miskolc 1 óra 45 perc, Kecskemét 1 óra 10 perc, Szeged 2 óra 7 perc. Autóval, közúton nem lehet odaérni ezekbe a városokba ennyi idő alatt. Mi ebben a versenyképes vasútprogramban ezeket a menetidőket céloztuk meg, és a 95 százalékos menetrendszerűséget” – tette hozzá a MÁV elnöke.

A szegedi vonal fejlesztéséről valóban van szó, az ún. üvegnyakúságot akarják felszámolni, erről már írtunk korábban. Itt jelenleg (illetve jelenleg nem, mert módosított menetrend van a Nyugati felújítása miatt) 2 óra 22 perc az eljutási idő, tehát számottevő különbséggel nem kell számolni. A Nyugati pályaudvar és a szegedi Indóház tér között egyébként ideális esetben 1 óra 50 perc az autóút.

 

Nyitókép: MÁV-Start