Akkor most lesz harmadik híd?

Már-már szokássá vált Szegeden, hogy ha valamiféle választás közeledik, akkor elég bedobni egy semmitmondó programot, ami tartalmazza a déli Tisza-hidat, és máris megvan a szavazók jelentős része. Idén egyedül Nemesi Pál választotta ezt az utat, ami annak is betudható, hogy Botka László szájából már hiteltelen volna egy újabb ígéret, a többi jelölt pedig maga is tudhatja, hogy nem sok esélye van, ezért nem is viszik túlzásba a kampányolást.

Abba felesleges belemenni, hogy ki hányszor ígérte meg eddig, tudjuk ugyanis, hogy a Fidesz és Botka Lászlóék is számtalanszor jelentették már be évszámmal együtt, hogy lesz új híd Szegeden, legutóbb Orbán Viktor itt járatkor, 2017 januárjában. Akkor azt mondták, 2022-re készül el a híd, ez azonban nem úgy tűnik, hogy lehetséges, hiszen lényeges előrelépés sem igazán történt azóta, legalábbis nem az utóbbi évek során. Legutóbb például pont a Fidesz szavazta le az Országgyűlésben azt a javaslatot, amely két milliárd forintot különített volna el a 2020-as költségvetésből a híd megtervezésére. A most a várost vezető önkormányzat azt mondja, a szükséges lépéseket megtették: módosították az építési szabályzatot, végeztek megvalósíthatósági és környezetvédelmi tanulmányokat is, szerintük azonban a kormány feladata volna megtervezni és megépíteni a hidat. Ez nem is meglepő, ekkora volumenű beruházásoknál ritkán van önállósága az önkormányzatoknak, ez szinte mindig állami feladat. Nemesi viszont most azt mondja, ő személyesen elintézte a hidat, és zöld lámpát kapott a kormánytól.

 

Nem ígérgetünk, garantálunk

 

Nemesi Pál pénteken sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy ha megválasztják, akkor megépítik a hidat, és ennek már semmiféle akadálya sincsen. Felhívta a jelenlévők figyelmét arra, hogy a szegediek az elmúlt 17 évben csak ígéreteket kaptak, hidat nem. Ehhez persze hozzátartozik az is, hogy a Fidesz még Botka László előtt is megígérte a hidat, az elmúlttizenhétévezés tehát nem túl korrekt. „A szegediek 17 év alatt csak ígéretet kaptak a harmadik Tisza hídra. Mi nem ígérünk, mi megépítjük a hidat, ezt garantálom” – mondta Nemesi.

Azt is mondta, hogy egyeztetett a kormánnyal, és zöld lámpát kapott, illetve reagált arra az állítólagos felvetésre is, mely szerint Orbán Viktor miatt nem épület fel eddig a híd: „A pénzügyi forrás eddig is rendelkzésre állt, de nem volt megfelelően előkészítve a projekt az önkormányzat részéről. Nem egyeztettek, nem volt együttműködés, nem volt közös munka és ütemterv sem. Ezt hiányolta a kormányzat.”

Ilyen lesz a harmadik szegedi híd

Háromdimenziós videón mutatta be Nemesi Pál, Szeged független polgármesterjelőltje, hogy milyen lesz Szeged harmadik Tisza hídja.

Megemlítette az iskolakezdés okozta közlekedési nehézségeket is, azt mondta, „a hétfői iskolakezdés, és az azzal járó közlekedési káosz bebizonyította, hogy a jelenlegi helyzet tarthatatlan, hiszen dugókban veszteglünk, sok-sok tíz percet veszítve”. A közlekedési szakma azonban – főleg nyugaton – egyre jobban afelé húz, hogy nem több és szélesebb utat kellene építeni, hanem rávenni az embereket arra, hogy kevesebbszer üljenek autóba. Ennek az az oka, hogy az autózás kiszorítja az embereket a városokból, az utcákon nem lehet biztonságosan sétálni vagy kerékpározni, nem beszélve az óriási méreteket öltő hang- és légszennyezésről, melyet az autózásnak köszönhetünk. A szakemberek java része inkább sürgeti a kerékpáros infrastruktúra fejlesztését, Londonban például biciklis autópályákat építenek az autózás visszaszorítására.

 

Nincsenek meglepetések

 

Semmi meglepő nincs azonban a mai történtekben, várható volt már Nemesi Pál felbukkanásakor, hogy ha valóban ő lesz a Fidesz jelöltje, akkor ez lesz a legnagyobb kampányfogásuk, mivel igazi fogást nem találnak majd Botkán. És ez így is lett, bár a kormánysajtó ahol csak tudja, ott támadja a városvezetést, ezzel párhuzamosan Nemesi Pál bemutatkozó sajtótájékoztatóján már belengette, hogy „a harmadik híd megépítése Szegeden nem odázható el tovább, nem lehet ezt tovább húzni”. Már ekkor kijelentette azt, hogy pénz lenne a hídra, csak a menedzseléssel vannak gondok.

Így hát jól is jön, hogy eddig nem adtak zöld utat a hídnak, hiszen ezzel most megvehetik a szegedi szavazókat is, a kérdés csak az, hogy ők bedőlnek-e.

Ezek persze továbbra is csak látványtervek, bár azt meg kell hagyni, hogy eddig a legjobbak, kiderült tehát, hogy Nemesi Pál is ugyanolyan szépen tud rajzolni, mint Botka László. De ettől ez még csak egy látványterv és mellette üres ígéretek, nem szabad elfelejteni most sem, hogy

bárki meg tud ígérni bármit.

 

Hová tűnt a vasút?

A hídon egyébként több érdekesség is szembetűnik. Először is szembe megy azzal a korábbi tervvel, mely szerint az átkelőn mindössze 2 x 1 forgalmi sáv volna. Még 2016-ban azért döntöttek így a korábbi 2 x 2 sáv helyett, mert így jóval olcsóbb lenne az építés.

Nagy Sándor akkor azt mondta a szeged.hu-nak, hogy a 2 x 2 sáv kialakítása olyan mértékű többletköltséget jelentene, amely miatt a híd megvalósíthatósága nem sikerülne. A hídnak egy megtérülő beruházásnak kell lennie, ehhez készül egy költséghatékonysági tanulmány. Nem lehet trükközni a számokkal, hiszen ezt Brüsszelben jóvá kell hagyni.

Úgy tűnik azonban, hogy most már nem számít, hogy mennyibe kerülne. Ez egyébként is eléggé ködös kérdés, hiszen ugyanebben a 2016-os cikkben 40 milliárdra teszik a híd megépítését, pár napja azonban az önkormányzat úgy mondott 30-at, hogy nagy drágulás volt az építőiparban. És kiemelendő, hogy itt 2 x 1 sávos hidakról volt szó, tehát Nemesi Pál most úgy ígért meg egy hidat, hogy az még ennél is jóval drágább lesz. A nagy kérdés csak az, hogy ha a Fidesz bevette Szegedet, akkor is ilyen bőkezűek lesznek-e.

A most bemutatott terveik szerint kétszer két sávnyi autóút lenne a hídon, illetve gyalogos és kerékpáros sétány, ami nem teljesen világos, hogy micsoda, és nagyjából ennyi. És itt jön a következő nagy kérdés:  hová tűnt a makói vasútvonal? 

Korábban ugyanis, akárhányszor akárki ígérte meg a hidat, a tervekben mindig szerepelt a Szegedet Makóval összekötő tram-train tervezete is, azaz szükség volna legalább egy, de inkább két vasúti vágányra is, melyen újból az Indóház térig járhatnának a Nagylak felől érkező személyvonatok, de Románia felé is nyithatnánk, de még akár az Orient Expressz is lehet erre kanyarodni néha, a régi szép idők emlékére.

Sem a látványterveken, sem a sajtótájékoztatóról szóló cikkekben nem szerepel azonban ilyesmi, ami felveti azt a problémát is, hogy így valószínűleg az Európai Unió sem fog egy fillért adni a hídra, hiszen nekik a térség közlekedési felzárkóztatása volna a cél, nem az, hogy a szegediek két és fél perccel hamarabb tudjanak bepüffögni a mercivel a plázába. A sínek nem csak, hogy nem szerepelnek a terveken, de még hely sincs nekik, hogy esetleg később lefektethessék őket, mint a Lágymányosi híd esetében.

Ha tehát ez a híd így megvalósul (aminek nyilván szinte semmi esélye sincsen kampányidőszakot tekintve), akkor azzal még jó száz évre vágjuk el magunkat attól, hogy például Szeged és Temesvár, vagy Szeged és Arad, de akár csak Szeged és Makó között közvetlen vasúti kapcsolat lehessen.