Százával tűntek el az utasok a Budapest-Szeged közti nonstop IC-kről

Ahogyan várható volt, rengeteg utas járt rosszul a valós fejlesztést nélkülöző Patyomkin-menetrend bevezetésével a Budapest-Szeged vasútvonalon, és ezt immár az elmúlt két hónap utasforgalmi adatai is alátámasztják – írja Facebookon a Közlekedő Tömeg Egyesület, amely közérdekű adatigényléssel fordult a Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz nemrégiben.

Az egyesület szerint a december derekán bevezetett új menetrend, melyben a Budapest és Szeged között sehol meg nem álló vonatok bevezetésre kerültek, miatt jóval kevesebben ülnek a MÁV szerelvényeire, mint korábban. Az általuk végzett, nem hivatalos számítások szerint konkrétan a korábbi utasok háromnegyedének nem felel meg az új menetrend, mert olyan megállóban vagy állomáson szálltak volna fel vagy le, ahol most csak átsuhan a szerelvény. Ezen emberek kénytelenek többet várni olyan vonatokra, amik az eddigieknél több idő alatt érnek csak a végállomásra.

„Megérthetetlen és elfogadhatatlan presztízsszempontok alapján, a vasúti infrastruktúra korlátai miatt valós fejlesztést nem eredményező módon napi négy vonat közbenső megállásait a látszólagos gyorsaság érdekében törölték. Emiatt viszont számos más vonat többlet várakozásra, így lassabb haladásra kényszerült, több tucat, a korábbi menetrendben biztosított vasúti csatlakozás, valamint jelentős számban közvetlen utazási lehetőségek vesztek el, összességében messze rosszabb szolgáltatást eredményezve” – írják a posztban.

A Közlekedő Tömeg azért fordult az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz, hogy megtudják, pontosan mennyivel csökkent az utasszám, és ez mekkora bevételkiesést eredményez. Saját számításaik szerint naponta több száz utas tűnt el a megálló nélküli IC-kről, akik jobb esetben egy korábban vagy később induló vonattal utaznak, rosszabb esetben pedig akár teljesen el is pártoltak a vasúttól. „Például a péntek és vasárnap délutáni csúcsidőszakban a kirakat IC-n mintegy 100-130 fő utazik, míg az ugyanezen idősávban közlekedő rendes IC-ken 400-600 fő. Munkanapokon a kirakatvonatok utasszáma nem ritkán mindössze 30-40 fő” – írják, hozzátéve, hogy ehhez hasonló visszaesés volt tapasztalható a törölt megállások részbeni pótlására bevezetett Kőbánya-Kispest–Kecskemét vonatokon is, míg a kapcsolódó Kiskunfélegyháza–Szentes és Kiskunfélegyháza–Kiskunhalas vonalak egyes vonatai lényegében kiürültek a fővonali csatlakozás elvesztése következtében.

Szenteste napján mi is kipróbáltunk egy ilyen nonstop-járatot, akkor mindössze 26-an utaztunk a reggeli vonaton Budapest felé.

Az egyesület szerdán adta be közérdekű adatigényléseit, melyeket itt és itt lehet elolvasni.

 

Nyitókép: az első Szegedre megérkezett non-stop InterCity-szerelvény a szegedi vasútállomáson 2019. december 15-én délelőtt. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder