Szijjártó szerint jövő nyárra, Palkovics szerint őszre lesz kész a Szeged-Szabadka vasútvonal felújítása

Szijjártó Péter szeptember 8-án részt vett, aláírt, meg kijelentgetett a Budapesten rendezett magyar-szerb kormányzati csúcstalálkozón. Itt mondta azt is a miniszter, hogy már minden előkészítő munkát elvégeztek a Szeged és Szabadka közötti vasútvonal építésével összefüggésben, jövő év nyarától a vonalon „kényelmesen és gyorsan” lehet majd vonattal utazni.

Csakhogy itt a jövő év „nyarától utazhatunk” kifejezés szerepel, míg Palkovics László a minap a Világgazdaságban adott interjújában – amiben egyébként a hadiiparról, a Fudan egyetem Diákvárossal való viszonyáról is beszélt – már a jövő „őszre elkészül” kifejezés szerepel. Palkovics újságírói kérdésre arról beszélt, hogy valójában a Budapest-Belgrád (BuBe) vasútvonal nem is áll rosszul, már a Soroksár–Kelebia vonalon zajlik a tervezés. A munkálatok szakaszosan történnek majd a már meglévő, egyről két vágányra bővülő 150-es vasútvonalon.

Elmondta, először a már kész tervekkel rendelkező, Kiskunmajsa és a déli határ közötti szakasz fog épülni, az építési engedély várhatóan október közepére meglehet. Ehhez kapcsolódik ugyebár a Szeged-Szabadka „vasúti elkerülő”, vagy minek nevezzük, mivel a BuBe gyorsabb megvalósítása érdekében vágányzár lép majd érvénybe a 150-es vonalon, így ez egy fontos átjáró lesz a szerbekhez. Érdekesség, hogy kezdésnek itt is idén októbert mondott, pedig volt, hogy mi idén januári kezdésről kaptunk fülest, azóta ez csak húzódott. Palkovics szerint így is csak egy hónap különbség van a szerbiai rész és a a magyar szakasz megvalósulásában, mivel előbbi hosszabb.

Ameddig azonban ez a vonal nem készül el, nem zárjuk le az egyébként alacsony kihasználtságú 150-es pályát, legfeljebb csak részlegesen, ha megoldható a kikerülése, vagy éjszakára.

Azt mi írtuk meg először, hogy végül a forrás is megjött a Szeged-Szabadka vasútvonal hazai szakaszának felújításához: a „Kormány 1510/2021. (VII. 29.) Kormányhatározata a Szeged-Rendező–Röszke-országhatár vasútvonal rekonstrukciójának megvalósításáról” néven. A szerbek gyorsabbak voltak, ott már javában zajlanak az egyelőre még csak bontási munkálatok. A nyertes kivitelező természetesen Mészáros Lőrinc köreihez köthető. Ugyanakkor a szabadkai tram-train tervezési tendere nemrég bukott el, mert nem volt jelentkező rá.

Palkovics a BuBe kapcsán azt is elmondta, hogy a 2025-ös céldátum maradt a déli szakasz befejezésére. Szerinte hangzatosak a beruházás megtérülését beláthatatlan időtávra tevő, hozzá nem értő számítások, de teljesen alaptalanok, mivel a BuBe a világ áruforgalmát tekintve a legoptimálisabb, leggyorsabb útvonal a görög kikötőkön át Ázsia és Európa között. A Világgazdaság rákontrázott, hogy mivel a Föld északi féltekén olvad a jég, így arra is ki lehet kerülni, mire a miniszter úgy reagált, hogy „azért azt az infrastruktúrát még ki kell építeni”, szerinte ez egy lehetőség, nem pedig riválisa a BuBénak: Nyugat- és Belső-Kínából Kazahsztánon, Oroszországon, Ukrajnán és Magyarországon keresztül el lehet jönni Európába Kínából vonattal.