Mégsem lesz kis piros troli az ELI-hez

Legutóbbi, sajtótájékoztató keretében tett vizitünk során nem láttuk a kis piros trolibuszt a Szegedi Közlekedési Társaság telephelyén, amit már megannyiszor bemutattak, például az Autómentes Napon, vagy a szegedi troliközlekedés 40 éves évfordulóján. Megkérdeztük a társaságot, hogy hol van a Szegeden trolivá alakított busz, és mi lett, illetve lesz a sorsa a lézerközponthoz közlekedtetendő járatnak.

Válaszukban azt írták, hogy a „Trolley 2.0” projekt keretében közreműködtek a Modulo EP095T típusú jármű készre szerelésében, járóképessé tételében, vontatási akkumulátorainak trolibusz felsővezetékről történő töltésének megoldásában, illetve a forgalmi tesztjeiben, azonban a jármű az egykori Evopro Bus Kft. tulajdonában van. A helyben fejlesztett troli alapját tehát az a 2015-ben épített, magyar fejlesztésű prototípus busz, az Evopro Modulo adta, melyből több is közlekedett a fővárosban, ott azonban nemigen váltotta be a hozzá fűzött reményeket:

No de hogy is került az SZKT háza tájára a járgány? Egyrészről 2018-ban az Electric Mobility Europe nevű pályázaton, a „Trolley 2.0” programra az SZKT 40 millió forintos támogatást nyert nyolc további német, osztrák, holland, lengyel egyetemi-, ipari- és közlekedési vállalat partnereivel. A Szegedi Tudományegyetemmel közös kutatás-fejlesztési projekt célja volt olyan járművek kialakítása, amelyek legalább útvonaluk felét áramszedő nélkül képesek megtenni. A projekt keretében az éjszakai töltésű elektromos buszoknál kisebb, 57 kilowattórás akkumulátoregységet kapott a kísérleti jármű; egyszeri töltéssel mintegy 60 kilométert tud menni, de menet közben a felsővezetékéről képes energiavételezésre.

Másik oldalról pedig ott volt a Modern Városok Program is, amelynek során szintén 2018-ban rendelkezett a kormány, hogy támogatja Szeged város közösségi közlekedésének teljesen elektromos alapokra helyezését, első körben 7 milliárd forintos keretből. Így az SZKT megkapta a Modulo-t kísérleti eszköznek, amelyet a „Trolley 2.0” projektben is használtak, ennek keretében a próbaüzemet az ELI lézerközpont felé képzelték el a midi jellegéből, azaz a kis méretéből adódóan, mivel erre egyelőre nincs olyan nagy utasforgalom.

A korábban két kormányhatározattal is megerősített Modern Városok Programjából történő finanszírozást végül 2020 elején törölte a kormány. A határozat szerint továbbra is támogatták Szegedet azzal a módosítással, hogy az állami beruházásként, kizárólag elektromos autóbuszok beszerzésével valósulna meg. A korábbi összeget 10 milliárdra emelték ugyan ennek során, de kvázi átadták a Volánbusznak a stafétabotot, kihúzva a talajt többek között az ELI lézerközponthoz indítandó kísérleti troli alól is. De beletartozott volna ebbe a 4-es villamos rekonstrukciója és kismértékű villamos- és trolibuszflotta-megújítás is.

A bizonyos piros kísérleti troli, amelyet az Autómentes Napon állítottak ki még 2019-ben. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Közbeszólt a covid-járvány is: a Modulo készre szerelése jelentősen csúszott, mivel a külföldi szakemberek csak 2020 nyár végén tudtak Szegedre jönni a jármű egyes berendezéseit éleszteni. Végül képes volt közlekedni önjáró módban és felrakott felsővezetékkel vontatási akkumulátorokat tölteni, de a végső beállítások elmaradtak. Ezzel együtt a hatósági vizsgát sem tudta megszerezni a pandémiás veszélyhelyzet, valamint egyéb engedélyezési nehézségek miatt, így a terheléses teszteket csak korlátozott módon, a telephelyen belül lehetett elvégezni utasszállítás nélkül. Engedélyek és finanszírozás nélkül tehát a lézerközpontos terveknek lőttek, pedig az ehhez a járathoz szükséges tervanyagok is elkészültek, már szinte csak a troli hiányzott a képletből. A „Trolley 2.0” projekt 2020 decemberében zárult le.

A járművet 2021 februárjában végül elszállította a tulajdonos Evopro Szegedről.

Az SZKT azt is elmondta nekünk, egyéb finanszírozási lehetőségek híján várják, hogy az eredetileg tervezett programhoz ismét megnyíljanak támogatási források, akár állami, akár Európai Uniós szinten. Ebben az önkormányzat eddig is partnerként közreműködött, ami nem meglepő, hiszen önkormányzati cégről beszélünk. Amennyiben mégis napirendre kerülne a kísérleti trolibuszüzem elindítása, úgy az SZKT nyílt közbeszerzési pályázaton, versenyeztetéssel tervez önjáró trolibusz-beszerzést lebonyolítani.

Épp a minap jutottunk el oda, hogy a várostól 2020 elején elvont, majd a Volánbusz Zrt.-nek átadott összegből jut Szegedre nyolc elektromos busz a Zöld Busz program keretében. Nagy Sándor városfejlesztés alpolgármester ennek apropóján jegyezte meg, hogy a város februárban vállalta a leendő nyolc busz fenntartásának a költségeit – nyilván mert jobban értenek az elektromobilitáshoz a Szegedi Közlekedési Kft.-nél –, valamint az SZKT is adott be pályázatot négy járműre, ennek viszont még nincs eredménye.

Érdekességként Nagy elmondta, a szakemberek szerint jelenleg városi forgalomban az elektromos buszoknál 200 kilométer körül van az egy töltéssel megtehető távolság, miközben Szegeden a járművek jelentős része 300 kilométert is megtesz egy nap. Ezért az új buszok előreláthatóan elsősorban a csúcsidei időszakban fognak besegíteni a város közlekedésébe. A vegyes üzemű, azaz akkumulátorral önjárni képes Modulo troli – vagyis inkább az erre épülő kísérleti technológia – pont ezt küszöbölte volna ki azzal, hogy a városban – kihasználva a már eleve kiépített felsővezeték-hálózatot – menet közben is töltötte volna az akkumulátorokat, így kevésbé lettek volna ilyen kapacitásgondok egyes vonalakon, valamint elegendő lett volna kisebb, tehát könnyebb akkucsomag is.

 

Nyitókép: Szűcs Dániel / Szegeder