Már a tervezőt keresi a NIF a harmadik hídhoz: úgy tűnik, beindul a folyamat

Hát elkezdődött: megjelent a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. részéről a felhívás a közbeszerzési kiíráshoz, miszerint tervezőt keresnek a szegedi harmadik hídhoz. Mint a dokumentumból kiderült; komplex tervezésről van szó, vagyis egészen a kivitelezésig megcsinálják, engedélyeket is be kell szereznie a leendő nyertesnek.

Az ajánlattételi határidő október 28., eddig várják a beadványokat, majd ezután hirdetnek nyertest, ha minden rendben ment, amit remélünk. A nyertes feladatai tehát a következők:

  • Környezetvédelmi engedély és KHT módosítása,
  • teljeskörű engedélyezési tervek elkészítése,
  • területigénybevételi terv elkészítése,
  • teljeskörű kiviteli tervek elkészítése,
  • szabályozási terv módosítása,
  • engedélyek beszerzése.

A hídról azt már tudni, hogy végül egy területrendezés miatt valamivel eltolták északabbra, így az ívek is enyhébbek lehetnek, valamint olcsóbb is lehet, mivel merőlegesen keresztezi a Tiszát, valamint szebb lesz a körút bezárása. Erről bővebben ebben a cikkben írtunk. A mostani kiírást olvasgatva pont ez a változat rajzolódik ki előttünk, mint megtervezendő tétel:

A körút bezárásának és az áthelyezett hídnak, azaz a tanulmány ”C” változatának helyszínrajza, sárgával látható a korábbi terv. Fotó: Nagy Sándor / Facebook

Ami a kiírásból kiderül, hogy egyből 2×2 sávosra épül meg a harmadik híd, ahogy azt Nemesi Pál „intézte”. Azért az idézőjel, mert nagy valószínűséggel nem sok köze volt a döntéshez, viszont rajta keresztül kommunikálták. De kanyarodjunk is vissza: mint írják, a Petőfi Sándor és a Boldogasszony sugárutak között 600 méteren lesz „kétszerkétsávosítva” a Bécsi körút, míg nyilván innen a Temesvári sugárútig egy teljesen új hídpályával lesz 2×2 sáv 1,2 kilométer hosszon. A meglévő szakaszon felülvizsgálják a csomópontokat a közösségi közlekedés lehetőség szerinti előnyben részesítésével, így például az is lehet, hogy megszűnik a körforgalom a Boldogasszony sugárúton és jelzőlámpás csomópont lesz helyette.

Az új, 2×2 forgalmi sávos közúti Tisza-híd kerékpárút és gyalogút átvezetéssel kell megépüljön. A három részből álló híd teljes hossza 471 méter lenne, ebből a középső, Tisza medre feletti rész 220 méter hosszú lenne, ezen belül a fő ív 140 méteres. Tulajdonképpen a részletes leírásból a tanulmánytervben ismertetett kép rajzolódik ki, tehát kapnánk egy újabb Belvárosi hidat:

  • A szegedi oldali feljáró folytatólagos, többtámaszú felsőpályás, öszvér gerendahíd lenne 100 méter hosszon, támaszkiosztása 2×50 méter.
  • A mederhíd folytatólagos többtámaszú, alsópályás acél ívhíd lenne öszvér pályalemezzel, az ívtartó csak a középső nyílásban helyezkedik el, ami 220 méter hosszú. A támaszkiosztás 40 méter + 140 méter + 40 méter.
  • Az újszegedi oldal folytatólagos, többtámaszú felsőpályás, öszvér gerendahíd lenne 145 méter hosszon, a támaszkiosztása 2×46 méter + 30 méter + 23 méter.

Nem pont ilyen lesz, de valami nagyon hasonló. Fotó: Speciálterv

Mint írják, az új közúti Tisza-hidat úgy szükséges megtervezni, hogy egyidejűleg kiépítésre kerülhessenek a vasúti hídpillérek is szerkezetileg közös alépítménnyel, tehát megépítik a hídpilléreket a vasúti résznek is. Ami viszont aggodalomra ad okot, hogy távlati vasúti felépítmény fogadására kell készülni, azaz ki tudja mikor lesz itt makói elővárosi vasút, nem még tram-train. Ami egyébként várható volt; azért nem haladt a híd igazán, mert a vasúti rész hátráltatta, így kettéosztották a megvalósítást, ami ütemezetten első körben a közúti résszel fog megépülni, majd utána – ha egyáltalán – a vasúti pálya.

Az is sokatmondó, hogy az újszegedi vasútállomással is számolnak még: átalakítanák az új körúti szakasznak megfelelően. Vágánybontás is lesz, illetve az utasforgalmi kapcsolatot is biztosítják a körúthoz, vagyis valószínűleg ezért nem foglalkoznak a mostani állomásépülettel. „Az önkormányzattal az egyeztetés alapját kizárólag tereprendezési munkálatok, azaz a zöldterület karbantartása, rendbetétele, valamint az illegálisan lerakott szemét összeszedése és elszállítása képezte. A terület jelenleg is MÁV tulajdona, ami nem fog változni” – fejtette ki a MÁV az általuk említett  önkormányzattal való egyeztetés jellegéről az épület bontásával kapcsolatban még korábban, így itt nem tudni még konkrétat.

Nemesi Pál még idén májusban egy videóban említette, hogy ha a csillagok állása kedvező, akkor a híd további tervezése az építkezés megkezdéséig még körülbelül 1,5-2 év lesz – erre keresnek épp jelöltet, tehát jövőre, de inkább 2023-ra kész is lehet –, míg a kivitelezésre minimum 2 évet említett. A köztes bürokráciával mindez négy-öt év lehet reálisan, tehát a hídon ennyi idő múlva mehetünk át szerinte. A projekt gyorsítására is kitért, amit a közelmúltban egy nemzetgazdaságilag kiemelt státusz is megtámogatott, erről itt írtunk bővebben.